Kontrola stanu układu zawieszenia

Pomiar geometrii kół oraz kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Zakres:

– sprawdzenie stanu wahaczy,

– kontrola tulei wahaczy i stabilizatora,

– ocena stanu amortyzatorów,

– sprawdzenie luzów w układzie kierowniczym

Cena: od 199 zł


Układ zawieszenia

Regularnie kontrolując stan układu zawieszenia zyskujesz przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo. Jazda z niesprawnym zawieszeniem jest niebezpieczna oraz ma wpływ na trwałość całego układu. Kontroli nie można przeprowadzić samodzielnie, należy skorzystać z pomocy fachowcy dysponującego doświadczeniem i odpowiednim sprzętem do diagnostyki. Jeśli zaobserwujesz np. stuki, zgrzyty i inne nietypowe odgłosy z zawieszenia, albo wydłużoną drogę hamowania czy niestabilność w jeździe po zakrętach – koniecznie zleć kontrolę układu zawieszenia.

Amortyzatory to części ważne dla bezpieczeństwa, które przyczyniają się do utrzymania stabilnego toru jazdy. Zużyte amortyzatory to: 

– dłuższa droga hamowania,

– większe ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni,

– drgania i podatność na boczny wiatr,

– niższy komfort - szybsze zużycie opon,

– negatywny wpływ na działanie systemów bezpieczeństwa ABS i ESP.

Amortyzatory nie zużywają się z dnia na dzień, lecz stopniowo, dlatego też ich coraz większe zużycie jest często niezauważalne. Amortyzatory powinny podlegać regularnej kontroli.

Regularnej kontroli, tj. co 2 lata, powinna podlegać także geometria zawieszenia

czyli zbiór parametrów określających położenie i ruch kół względem podłużnej i poprzecznej osi pojazdu. W trakcie pomiaru geometrii zawieszenia weryfikowane są: zbieżność kół, czyli zależność położenia względem siebie przednich i tylnych kół, kąt pochylenia kół, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy i kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Sygnałami niewłaściwie ustawionej geometrii zawieszenia mogą być:

– ściąganie samochodu w jedną stronę przy jeździe na wprost,

– nierównomierne zużycie bieżnika opon lub ich piszczenie przy skręcaniu,

– przekrzywione koło kierownicy przy jeździe na wprost.

Zlecaj pomiar geometrii, gdy zauważysz wymienione objawy lub wykonywane są naprawy zawieszenia lub auto uległo kolizji albo wypadkowi.